Menyediakan sendiri makanan untuk anak adalah tindakan yang bijak dan perlu diamalkan oleh semua ibu mahupun bapa. Namun, beberapa perkara perlu dititikberatkan agar makanan yang diberi itu bermanfaat dan bukan memudaratkan.

1. Penyediaan Makanan
Seboleh-bolehnya, sediakan makanan segar untuk anak-anak. Sekiranya anda menyejukbekukan makanan anak, sejukkan dengan cepat sebaik anda menyediakannya. Penyejukbekuan merupakan cara paling baik untuk mengekalkan vitamin dalam makanan yang disediakan.

2. Tekstur Makanan
Bagi bayi yang baru diperkenalkan kepada makanan pejal, mereka perlulah diberi makanan yang dikisar halus dan tidak terlalu pekat. Anda bolehlah memberi anak makanan yang sedikit kasar apabila usianya mencecah tujuh hingga sembilan bulan. Pada usia ini, anda digalakkan hanya melecek makanan untuk bayi dan tidak perlu dikisar halus. Apabila bayi anda sudah pandai memegang barang, berilah dia makanan jejari yang lembut. Anak pasti sukakannya kerana kini dia sudah boleh memegang sendiri makanannya.

3. Nutrien Penting
Pastikan makanan yang anda beri pada anak kaya dengan pelbagai zat dan mineral seperti zat besi, kalsium, vitamin C, vitamin A dan asid lemak Omega 3.

4. Makanan Bayi Bukan Makanan Orang Dewasa
Makanan bayi perlulah semula jadi tanpa sebarang perisa tambahan seperti garam, gula ataupun MSG. Ingat, yang sedap di tekak ibu bapa belum tentu baik untuk kesihatan anak. Malah, rasa sedap inilah yang selalunya memudaratkan kesihatan.

Info : Vitamin C dan sesetengah vitamin B akan hilang perlahan-lahan apabila makanan dipotong, dimasak atau didedahkan