Pages

Ahli VS Bukan Ahli

Ni cerita suka-suka jer. Saje nak bagitau apa yang dah berlaku.
Kejadian tu ( chewah ) berlaku hari ahad yang lepas. Aku, papa Syasya dan Syasya keluar ke Bandar Mentakab. 
Saja nak pergi cari barang raya. Prepare beli sikit2.

Pastu tengok ada satu banting tu, tulis promosi pembukaan kat satu kedai elektrik tu. 
Sebelum ni kedai tu terbakar,dah dapat duit insurans la tu yang renovate lagi cantik. 
Yang teruja sebab tengok ada iron baju RM9.90. Murah giler kan. 
Biasalah perempuan, kalau dengar benda murah mesti "selak"  nk..hihihi...

Dalam kertas pamplet tu tulis iron tu blh bli selepas pukul 11am. 
Aku kul 10.45am dah terjongol dah kt kedai tu. Konon2 nk cepAT la. 
Takut barang tu habis. 
Selepas pukul 11am  pun depa masih atur2 barangan yang nk wat promosi tu. 
Aku dengan sabarnya menunggula sebab nak dapat iron murah tu.

Aku dapat turn no 2 (berkat usaha tunggu awal2). Pastu amoi tu cakap sapa yang ada kad sahaja boleh beli dengan harga promosi. 
Sapa yang takdek kad ahli boleh buat kt kaunter dengan bayaran RM5 sahaja SEUMUR HIDUP.  
Adalah dalam lima ke enam orang yang pergi daftar buat kad tu. 
Aku cakap aku dah ada kad tapi tak bawak. 
Amoi tu cakap kena pergi check kt kaunter nk tgk samada sah lagi atau tak. 
Aku yang blurr..blurr ni pun pergilah kt kaunter tu konon2nye nk cek nama masih sah lagi atau tak. 

Sampai je kat kaunter tu, cina yang jaga kaunter tu taknak cek bila aku bagi ic nk suruh tengok valid ke tak. 
Die tunjuk kt belakang. Maksudnye kena buat kad baru la kan. Padahal kalau nak cek kad tu, maklumat ada dalam komputer die. 
Aku tak pergi pun. 
Aku terus pergi kat amoi tu tadi, cakap kad masih valid lagi. 
Then die suruh aku pergi ambil kad, tunjuk kat die sebab die nk tengok. 
Bengang betul aku masa tu.

Banyak sangat songehnya nak boleh bagi orang beli barangan yang diorang wat promosi tuh. Kalau banyak sangat promosi, janganlah bukak untuk orang ramai. Simpan je rumah untuk pakai sendiri. Mentang2lah murah, nak wat susah plk yang pelanggan..hmmmm....

Aku dah bengang sangat masa tu, ingat aku tipu ker. Masa kat kaunter utama ada jumpa dengan sorang budak india. 
Dia tau aku hli sebab baru bulan lepas beli TV untuk adik ipar kat TF Temerloh. 
Tapi yang amoi ni banyak songeh ... banyak cakap plk. 

Last2 aku pulangkan balik nombor giliran tu pada die. Biar die yang beratur beli pulak. 
Aku terus blah. 
Mulalah die duk panggil2 aku balik. 
Aku jalan je terus pergi kat Papa Syasya. 
Papa Syasya marah pulak kat aku sebab duduk tunggu.. 
Sebab die dah tau dah. 
Papa Syasya yang first pergi kt kaunter nk cek nama valid lagi ke tak. 
Cine tu wat tak tau je. 
Papa Syasya bengang terus blah. 
Aku yang mash still duk tunggu lagi nk beli iron tu

Dah sampai kat rumah baru aku teringat kenapa aku nak kena cek kad masih valid lagi ke tak. 
Dah tentu tadi die cakap kad ahli tu untuk seumur hidup. 
Nampak sangat dah kena tipu aku. 
Bengang betul aku... 
Tapi sabar, bulan puasa ni.

Kalau korang pergi tengok kat kedai tu... contoh harga iron tu RM50 untuk bukan ahli, tetapi kalau ada kad hanya RM40 sahaja. 
Nak wat kad pulak hanya RM5 atau RM10 jer.. 
So korang rasa mesti semua orang akan wat kad ahli kan dan beli dengan harga ahli. 
So, bila kita mintak kurang lagi, mesti harga tu dah ditetapkan kan.
Tapi kalau kita bandngkan dengan kedai yang lain, harga lebih kurang sama je dengan harga ahli yang ditawarkan tu...

So, korang fikir-fikirkanla...
IRON tak dapat..SAKIT HATI yang dapat...

No comments:

Post a Comment