Pages

GENAP 4 BULAN

Harini 22.02.13...
Genap 4 bulan abang tinggalkan kami semua.
4 Bulan juga abang dah berada kat Lubnan.
Tak tau nak cakap cepat atau lambat rasa masa ni berlalu

Kadang-kadang rasa cepat sebab  tak terasa masa berlalu..
Kadang-kadang rasa lambat macam waktu tak bergerak langsung.
Tapi walau apapun yang terjadi...
Masa masih berbaki 8 Bulan lagi

8 bulan???
pergh... Allah je yang tahu perasaan ni.
Tapi bulan 6 nanti abang ada balik bercuti kan..
Alhamdulillah..dapat jugak tengok baby baru kita nanti
Takdeklah anak dah 6 bulan baru dapat jumpa papa dia.

Kesian kat Syasya jugak...
Asyik sebut papa je..
Tengok baju abang je mesti die sebut "papa"
Sebab mama dia dah ajar..sebelum tidur cium baju papa dulu
Sebab tu bila tengok baju tu je die akan sebut papa
Kalau baju lain die buat tak tau pun
Tapi Mama die pun hari2 cium baju Papa...
Baju tu memang dah khas letak atas tilam..

Tapi hati perempuan,.
Hati isteri
Mesti terasa sedih bila suami tiada kat sisi saat2 kita perlukan dia.
Tapi apakan daya...Tugas harus dilaksanakan
Inilah pengorbanan isteri seorang tentera.
Hanya kami yang melalui sahaja yang tahu perasaan ni.

Bila duduk dekat...Mesti ada nak gaduh sikit-sikit kan
Adat rumah tangga.. 
Lidah lagikan tergigit inikan pula suami isteri..chewah...hahha...

Bila dah duduk jauh ni...
Kita akan teringat kebaikan pasanagn kita walaupun selama ni kite tak pernah terfikir pun.
Bila dah duduk jauh ni..
Sekecil mana pertolongan pasanagn kita [un baru kita akan tersedar.
Selama ni kita tak perasan pun.
Aku pasti..ramai kawan-kawan yang akan bersetuju.

Contoh 1

Situasi beli barang 
 
Lepas balik beli barang...
Mestu penuh bonet kereta..stok barang dapur untuk sebulan
Pampers anak..Susu anak..Beras...macam-macam lagilah keperluan dapur..
Mesti suami cakap " anja masuk dulu bawak Syasya..nanti abang angkat barang masuk rumah "
Masa tu tak fikir apapun.. Kita hanya fikir takpelah abang angkat..die kuat.
Kita akan masuk rumah bawak anak tanpa tolong angkat satu pun barang...
Tapi bila abang dah takdek..semua kena buat sendiri
Semua kena angkat sendiri.
Bermula dari tolak troli kat TF.. bawak masuk kereta sampai kena angkat barang naik rumah
Memang meletihkan dan penat nak angkat barang yang banyak tu.
Kena naik turun banyak kali bawak barang naik atas rumah
Sekarang dah duduk tingkat satu lagi siksa..Kalau dulu duduk rumah bawah senang sikit.

Contoh 2
  
Situasi nak balik kampung

Kalau dulu kerja kita cuma packing2 barang..
Kumpul kat tepi pintu
Siap-siapkan anak, barang-barang anak
Nak balik kampung tak ingat dunia..
Macam2 nak bawak balik..so makin banyaklah beg-beg yang akan digunakan
Dulu tak fikir apa-apa sebab ada orang tolong angkatkan...
kalau boleh semua baju dalam almari nak angkut padahal nak balik 2 hari jer.
Suami jugak lah yang akan loading barang dalam kereta...
2 3 kali ulang alik pergi kereta..
Tapi kita hanya akan pergi ke kereta sekali sahaja..tu pun bawa anak..
Sebab apa???Sebab semua barang dah siap2 simpan dalam kereta.
Alangkah senangnya hidup kan
Tapi sekarang..
Bila suami dah takdek..
Semua kena buat sendiri..
Dari packing barang, simpan barang dalam kereta, turun naik 2 3 kali..
Memang penat sangat...letih turun naik tangga
Tapi sekarang time balik kampung..akan packing mana yang perlu sahaja..
Kalau boleh bawak satu beg je sebab nak elakkan kena angkut barang banyak kali
Balik dari kampung pun tak beli barang banyak..
Sebab tak sanggup nak berangkut bawak naik rumah

Sebenarnya banyak lagi benda-benda kecil yang kita takkan perasan..
Bila suami yang takdek..baru kita akan tahu dan akan hargai.
Memang sedih sangat2...Tak sabar nak tunggu bulan 11 nanti
Nak hidup normal macam biasa.
Suami perlukan isteri dan isteri perlukan suami
Hidup suami isteri ini saling memerlukan antara satu sama lain
Saling lengkap melengkapi kekurangan dan kelebihan pasangan masing-masing
Alangkah bahagianya saat tu kan..
Tapi yang penting sekarang ni akan perlu bersabar..
Ramai lagi orang yang mengalami nasib yang sama macam aku kat luar sana

Kadang-kadang jeles juga tengok orang lain kuar sama-sama..
Pergi jalan2 bawa anak kat taman
Pergi shopping sama-sama
Luangkan masa hujung minggu sama2
memang jeles jugakla..hihi...Menangis sorang2 je la
Kesian Syasya...Tak dapat nak bawak die pergi taman
Bukan taknak tapi dalam keadaan aku yang sarat ni memang tak larat nak layan die..
Syasya dah pandai jalan bukan nak duduk diam..Nak berjalan
Letih nak kejar dia
Kesian jugak...Terperak dalam rumah dari pagi sampai ke malam.
Keluar rumah hujung minggu je..tu pun sebab nak pergi beli barang basah.
Even nak bawak dia main kat bawah pun aku tak sanggup..
Tak sanggup nak kejar die main kat bawah...

Semoga Allah berikan kekuatan pada diri aku dalam menghadapi semua ini
Allah lebih mengetahui dan Allah tahu yang aku yang aku boleh laluinya
Kerana aku orang-orang yang terpilih nak terima dugaanNya.
Betul kata orang....
Makin jauh makin sayang...
Memang aku tak nafikan..
Yang penting kesetiaan kita kepada pasangan masing2
AKu bersyukur sebab terpilih menerima dugaan dari Allah ini.
Sekurang-kurangnya aku dapat perbaiki kelemahan diri dalam melengkapi kehidupan suami tercinta

Ok kawan-kawan semua

Doakan aku kat sini ok
Dan jangan lupa doakan doakan keselamatan suami dan rakan-rakan seperjuangannya di sana
Semoga abang selamat pergi dan balik
Kami semua sayang dan rindu sangat-sangat pada abang..

Gambar kat bawah ni gambar baju terakhir yang Suami tersayang pakai
Aku memang tak basuh supaya bau die tak hilang...
Ni je la yang dapat hilangkan rindu aku dan Syasya pada Abang...
Baju ni jugak peneman aku masa aku sedih..
Aku sayang sangat baju ni..
Ibarat suami ada kat sisi..
Baju ni jugak kekuatan aku kat sini...
Walaupun die jauh tapi aku dapat rasakan yang suami aku sentiasa berada di sini kami





DAH 4 BULAN BAJU NI TAK BASUH..SUPAYA TETAP FRESH... :)



















PAPA... BILA PAPA NAK BALIK..SYASYA RINDU SANGAT-SANGAT KAT PAPA...






3 comments:

  1. Salam dear, semoga tabah ye. Husband nad pon join misi yg sama. Kadang2 rs ms cepat berlalu kdg2 rs lambatnye gerak jarum jam.. Hehe.. Salam perkenalan ye.

    ReplyDelete
  2. btl tu...pejam celik ni dh bulan 5 kan..tp hubby balik 22.6 ni..nak sambut org baru..hehhe...ni la harga yang perlu dibayar dan pengorbanan kite sebagai isteri..moga kita sama2 tabah..hihi...
    p/s : tk blh nak update blog dah.ada masalah ngan email.. :(

    ReplyDelete
  3. Nadya Shah : nanti lawat blog baru saya k.. permata hati papa dan mama
    https://batrisyamarisaa.blogspot.com

    ReplyDelete